Wiktor Buszka ny klubbchef
2023-05-30 09:53

Vi är mycket glada att idag kunna presentera vår nye klubbchef - Wiktor Buszka!

Sedan Victor Sundquist meddelade att han ville gå vidare har KFUM Central Basket sökt efter en ny kraft. Efter en grundlig rekryteringsprocess har nu Wiktor Buszka erbjudits rollen och tackat ja.

Buszka började sin basketkarriär i IK Eos. Efter Lund blev det Östersund/Jämtland där han assisterat i både SBL Dam och SBL Herr. Han var även head coach i Basketettan (både för dam och herr). Buszka har sedan 2020 varit i Eskilstuna Basket som head coach för herrlaget och senare även damlaget, samt med ansvar för sportsliga frågor. Alldeles nyligen spelade Eskilstuna under Buszkas ledarskap final i Superettan (herr), medan damlaget slutade på en mittenplacering i Basketettan. Central får alltså in en ny kraft som verkat på högsta förbundsnivå i Sverige!

Buszka är tränar-, domar-, statistik- och sekretariatsutbildad inom förbundets utbildningsprogram. Sedan 2020 är han även ungdomslandslagstränare (för HU16, tillsammans med bl a Erik Ugarte som ju nu lämnar oss för IK Eos).

KFUM Central Baskets ordförande Håkan Nylin:

- I Buszka har vi en person med en väldigt bred men också spetsig basketkompetens. Det är ett stort plus att han jobbat med både dam- och herrsidan och att han ser på basket på ett liknande sätt som Centrals idé: Alla ska ges möjlighet att utvecklas till sin fulla potential, vi bygger långsiktigt och att det är viktigt att behålla fler spelare längre.

Wiktor Buszka:

- Jag är glad och tacksam för chansen att vara en del av Central. Det har hänt mycket bra i klubben de senaste åren och jag hoppas att den trenden fortsätter. Vi är eniga om vad som är viktigt. Centrals tydliga idé och värdegrund, med spelarna i fokus, går hand i hand med hur jag känner och vill jobba. Det är en spännande utmaning, men främst möjlighet att utveckla Central Basket, samtidigt som jag får chansen att växa med den. Jag ser fram emot vår resa tillsammans!

Buszka ansluter till klubben i augusti och ansvarar för hela den sportsliga sidan samt utvecklingsfrågor och kontakter internt/externt.

Julia Sandelin fortsätter som tidigare i sin roll med administration och ekonomi.

Banana Huj!

/Styrelsen