KFUM Central Basket i Corona-tider
2020-03-24 18:15

Som styrelseordförande är jag ytterst ansvarig för föreningens arbete och skriver därför med anledning av det, till er så här i Coronatider. Först och främst hoppas jag att ni alla mår bra i denna situation som på ett eller annat sätt påverkar oss alla.

För oss som förening har Coronautbrottet inneburit att vi ställt in samtliga träningar, vilket så klart är väldigt tråkigt. Beslutet togs i samband med att Basketförbundet valde att ställa in säsongens resterande matcher och på inrådan från Riksidrottsförbundet.

Vi har även gjort det av omtanke om våra coacher och spelare samt vår ovilja att sammanföra stora grupper av ungdomar i det läge vi nu befinner oss i.

Beslutet omprövas veckovis och förhoppningen är att vi ska komma igång så snart det bara går beroende på hur situationen utvecklas. Som ordförande ser jag ingen som helst anledning att chansa och ta risker i det här läget.

Vi har diskuterat möjligheten att erbjuda organiserade utomhusträningar som ett alternativ, vilket vi förhoppningsvis kan återkomma om inom kort.

Fysisk aktivitet är viktigt för barn även under Corona-tider, så uppmuntra era barn att hänga på skolgården med sina klasskompisar, använd de basketkorgar som finns utomhus, springa, dribbla, passa, träna intervaller, cykla, spela fotboll, hopa hage och hopprep.

Mycket av detta kan bli till nya roliga erfarenheter. Så snart vi ser en förändring i hur Covid-19 påverkar vårt samhälle återkommer vi med nya direktiv och kan förhoppningsvis komma igång med träningar som vanligt igen.

Med vänliga hälsningar

Svante Bengtsson